• 88906572
  • 88947646
  • info@saoi.ir
saoi-corporationsaoi-corporationsaoi-corporationsaoi-corporation
  • درباره ما
    • تاریخچه و اساسنامه
      • اهداف،سیاست ها و وظایف
      • اساسنامه
      • تاریخچه
      • یادبود پیشکسوتان
      • جایزه بهره وری بایندر
      • جشن سالگرد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
    • ساختار انجمن
      • اعضای هیات مدیره
      • اعضای دبیرخانه
      • هیات مدیره و ساختار انجمن
    • گزارشات انجمن
      • گزارش عملکرد
      • تماس باما
    • آرم انجمن
  • امورشرکت ها
    • اطلاعات اعضا
      • لیست اعضا
      • تکمیل پروفایل شرکت‌ها
      • اصلاح پروفایل شرکت‌ها
      • بازدیدهای هفتگی از شرکت های عضو
    • عضویت
      • مزایای عضویت در انجمن
      • راهنمای عضویت
      • پرداخت حق عضویت
    • خدمات بیمه‌ای
      • طرح بیمه کانتینر
      • طرح بیمه ترانزیت
      • طرح بیمه ورود موقت
      • طرح بیمه THC ( در دست اقدام)
      • بیمه درمان تکمیلی
      • بیمه مسئولیت حرفه‌ای (در دست اقدام)
    • کمیته‌های تخصصی
      • درباره کمیته‌ها
      • درخواست عضویت در کمیته‌ها
      • تقویم جلسات
      • اخبار کمیته های تخصصی
    • مشارکت و خوداظهاری
      • جایزه بهره وری بایندر
      • معرفی پیشکسوتان
      • فرم ارزیابی شرکت‌های عضو انجمن
      • نظرسنجی اعضا
      • فرم مطالبات اعضاء
      • تقاضای پروانه عضویت
    • نرخ بانکر | قیمت سوخت دریایی
  • آموزش
    • مرکز آموزش انجمن
      • فروشگاه کتاب
      • درباره مرکز
      • بخشنامه‌های آموزشی
      • درخواست گواهینامه
    • آموزشگاه‌ها
      • مرکز آموزش مدیریت دریایی و بندری ایران
      • آموزشگاه لجستیک بندری
      • آموزشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت‌های دریایی و بندری ایران
      • آزمون موسسه بین‌المللی ICS
    • ثبت‌نام
      • خرید و ثبت‌نام دوره‌ها
      • فرم ثبت نام دوره های لجستیک بندری
      • فرم ثبت نام دوره های تخصصی و کاربردی
      • فرم ثبت‌نام دوره های آنلاین لجستیک بندری
      • فرم ثبت نام دوره های فنی و حرفه ای
      • لیست دوره‌های آموزشی
    • چندرسانه‌ای
      • اخبار مرکز آموزش
      • تفاهمنامه‌ها
      • کتابخانه الکترونیک
      • گالری تصاویر
  • حقوقی
    • درباره خدمات حقوقی مرکز
    • نمونه شرط داوری
    • سوالات پر تکرار
    • درخواست داوری/دعاوی طرح تضمین/میانجی‌گری/کارشناسی
    • داوران
      • لیست داوران مرکز
      • همکاری با مرکز داوری
    • محاسبه هزینه داوری/ میانجیگری
    • پیگیری وضعیت پرونده
  • رسانه
    • سایت خبری سی نیوز
    • اخبار انجمن
    • انجمن در رسانه ها
    • تقویم نمایشگاه ها
    • نشریات
      • نشریه بایندر
      • پیام انجمن
    • تبلیغات
    • رپورتاژ خبری
    • فیلم و تصاویر
      • ویدئوهای انجمن
      • گالری تصاویر
  • قوانین و بخشنامه‌ها
    • بخشنامه ها
    • اطلاعیه ها
    • تعرفه ها
    • نرخ ارز
    • آیین نامه ها
    • اعلامیه های دریایی بنادر
    • قوانین
    • سوالات پر تکرار
  • روابط بین الملل
  • سامانه کاریابی
مشاوره Counseling
✕
            متن پیدا نشد همه نتایج را ببینید
            بازدید هفتگی انجمن کشتیرانی از شرکت‌های عضو؛ این هفته، پشتیبان ترابر آریا
            1403-12-13
            نوسان در بازار کشتی‌ها؛ فله‌برها رشد کردند، نفتکش‌ها افت کردند
            1403-12-15

            افزایش نرخ کرایه کشتی‌های کانتینری در سایه کمبود ظرفیت و تنش‌های تجاری

            1403-12-15
            موضوعات
            • FONASBA
            • اخبار انجمن
            • اخبار صفخه یک
            برچسب ها
            • انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
            • فوناسبا

            سی نیوز–سرویس بین الملل | جدیدترین داده‌های منتشرشده از سوی انجمن کشتیرانان هامبورگ و برمن نشان می‌دهد که شاخص New ConTex همچنان روندی صعودی را طی می‌کند و نرخ کرایه کشتی‌های کانتینری در بسیاری از ظرفیت‌ها افزایش یافته است. این رشد که در برخی موارد به بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته می‌رسد، ناشی از عوامل متعددی از جمله کمبود عرضه کشتی‌های متوسط و بزرگ، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و افزایش هزینه‌های تجاری جهانی است.

            نوسان نرخ کرایه در کشتی‌های مختلف

            بررسی شاخص New ConTex تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که کرایه کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU و ۱۷۰۰ TEU در قراردادهای ۶ماهه به ترتیب ۱۴,۹۵۷ دلار و ۲۶,۶۸۰ دلار ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۶۷.۵٪ و ۱۲۶.۲٪ را نشان می‌دهد. در همین حال، کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU با قراردادهای ۱۲ماهه نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و نرخ آن‌ها با ۱۱۱.۴٪ رشد سالانه به ۵۲,۶۶۳ دلار رسیده است.

            اما این روند در تمام ظرفیت‌ها یکسان نبوده است. برخی کشتی‌ها مانند ۲۵۰۰ TEU که قراردادهای ۱۲ماهه دارند، افتی ۱.۱٪ را در نرخ خود تجربه کرده‌اند. با این حال، حتی این کاهش‌های جزئی نیز تأثیر زیادی بر روند کلی بازار نداشته و همچنان شاهد یک بازار نسبتاً پررونق هستیم.

            کمبود ظرفیت، عامل اصلی رشد نرخ کرایه

            یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ کرایه در سال جاری، کمبود کشتی‌های متوسط و بزرگ در بازار است. اطلاعات نشان می‌دهد که کشتی‌های ۲۵۰۰ TEU به بالا با محدودیت‌های جدی در عرضه مواجه هستند و حتی برخی قراردادهای تحویل کشتی‌های جدید به ۲۰۲۶ موکول شده است.

            این کمبود در حالی رخ می‌دهد که تقاضا برای حمل کالا، به‌ویژه در اروپا و آمریکای شمالی، همچنان بالاست. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی برای اجاره کشتی‌ها به سمت قراردادهای بلندمدت متمایل شده‌اند، زیرا چشم‌انداز نرخ‌های کرایه در آینده نیز افزایشی پیش‌بینی می‌شود.

            ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تأثیر آن بر بازار

            علاوه بر کمبود عرضه، تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی نیز نقش مهمی در روند افزایشی نرخ‌ها داشته‌اند. دولت ایالات متحده تهدید کرده است که تعرفه‌های جدیدی علیه چین، اروپا، کانادا و مکزیک اعمال خواهد کرد. همچنین، افزایش هزینه‌های بندری برای کشتی‌های ساخته‌شده در چین، به‌ویژه ناوگان COSCO، می‌تواند به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و در نتیجه افزایش نرخ کرایه منجر شود.

            این در حالی است که تنش‌های ژئوپلیتیکی در برخی از مسیرهای کلیدی حمل‌ونقل، از جمله دریای سرخ و تنگه هرمز، باعث افزایش هزینه‌های بیمه و ریسک عملیاتی برای خطوط کشتیرانی شده است. چنین عواملی در کنار کمبود کشتی، چشم‌انداز بازار را به سمت ادامه افزایش نرخ‌ها در ماه‌های آینده سوق داده است.

            چشم‌انداز آینده بازار حمل‌ونقل دریایی

            با توجه به روندهای موجود، انتظار می‌رود که در نیمه اول سال ۲۰۲۵ نیز نرخ‌های کرایه کشتی‌های کانتینری در مسیرهای اصلی تجارت جهانی همچنان در سطح بالایی باقی بماند. اگرچه برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ورود کشتی‌های جدید به ناوگان جهانی در سال ۲۰۲۶ می‌تواند از شدت این روند بکاهد، اما در کوتاه‌مدت، افزایش تقاضا و کاهش ظرفیت در برخی بخش‌ها، همچنان مهم‌ترین عامل رشد نرخ‌ها خواهد بود.

            در این میان، فعالان صنعت کشتیرانی باید با اتخاذ استراتژی‌های بلندمدت، تنظیم قراردادهای منعطف و پیش‌بینی ریسک‌های احتمالی، خود را برای نوسانات بازار آماده کنند. به نظر می‌رسد که صنعت حمل‌ونقل دریایی در سال ۲۰۲۵، بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر چالش‌های عرضه، سیاست‌های تجاری و تحولات ژئوپلیتیکی قرار خواهد گرفت.

            منبع: گزارش انجمن کشتیرانان هامبورگ و برمن – ۲۷ فوریه ۲۰۲۵

            به اشتراک گذاری
            0
            امید وطنی
            امید وطنی

            مطالب مرتبط

            1404-06-05

            برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران


            اطلاعات بیشتر

            default

            1404-06-05

            بررسی آثار بخشنامه اصلاحات فصل ششم هزینه دیرکرد در انجمن کشتیرانی


            اطلاعات بیشتر
            1404-06-03

            دریابان بایندُر؛از رشادت در جزایر سه‌گانه تا شهادت در خرمشهر|فیلمنامه‌خوانی


            اطلاعات بیشتر

            دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

            نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

            • دوره آموزشی تخصصی و کاربردی «کاربرد آئین نامه استفاده از کانتینر» به صورت حضوری
            • دوره «آشنایی با ساختمان و تعادل کشتی» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
              دوره «آشنایی با ساختمان و تعادل کشتی» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
            • دوره «آگاهی امنیتی در بنادر» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
              دوره «آگاهی امنیتی در بنادر» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
            • دوره «تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات بندری و دریایی» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
              دوره «تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات بندری و دریایی» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین

            • برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
            • بررسی آثار بخشنامه اصلاحات فصل ششم هزینه دیرکرد در انجمن کشتیرانی
            • دریابان بایندُر؛از رشادت در جزایر سه‌گانه تا شهادت در خرمشهر|فیلمنامه‌خوانی
            • هشتادودومین شماره نشریه تخصصی حوزه دریایی و بندری «بایندر» منتشر شد

            اطلاعات تماس:
            خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، نرسیده به زرتشت، کوچه دانش کیان، پلاک 30
            فاکس انجمن: 02188905604
            تلفن تماس: 88906572 - 88947646
            آدرس ایمیل: info@saoi.ir

            Adress:No.30 , daneshkian Alley, Vallie Asr Sq. , Tehran , Iran
            P.O.B:1415845173
            Tel:+9821-88905604
            Fax:+9821-88905604

            ©2022 تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است.
            مشاوره Counseling
            0

            ۰ ریال

                      متن پیدا نشد همه نتایج را ببینید
                      • هیچ ترجمه ای برای این صفحه در دسترس نیست
                      • 88906572
                      • 88947646
                      • info@saoi.ir
                      ✕

                      ورود

                      گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟