همكاری داوطلبانه بين بنادر و شركتهای كشتيرانی در كاهش گازهای گلخانه ای (GHG)
1402-01-17اعلام قطع همكاری يكي از پرسنل شركت صبا دريا
1402-01-19دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتگو با خبرنگار سی نیوز درباره چالش ها و مشکلات عمده کسب و کار دریایی در سال ۱۴۰۲ گفت: چیزی که باید برای سال جدید در نظر بگیریم تلاش مضاعف برای به ثمر رسیدن اهدافی است که سالهاست تحقق آن دچار چالش شده است. بخشی از اهداف ما مشکلاتی است که حوزه کسبوکارمان با آن درگیر است و حاصل عدم همراهی دولت یا عدم شناخت متناسب با فعالیتهای حوزه کسب و کاری و اقتضائات زمانی مرتبط با فعالیت ماست؛ به واقع عدم امکان تطابق نیازهایی که بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد تعامل داشتهاند.
دکتر مسعود پل مه درباره مهمترین چالش بخش خصوصی اظهار داشت: میتوانم یکی از چالشهای بخش خصوصی را منابع انسانی بیان کنم. منابع انسانی همچنان که برای ما یک فرصت هست، از سویی یک تهدید بالفعل است؛ یعنی دیگر از آن چرخه بالقوه بودن خارج گشته است.
وی خاطر نشان ساخت: بواسطه مشکلاتی که درحوزه بین المللی حاصل از تحریم داریم، بسیاری از ارتباطات ما تحت تاثیر محدودیتهای تحریمی قرار گرفته؛ از جمله اینکه از طریق بیمکو نتوانستیم امکانات آموزشی را برای اعضاء انجمن بدست بیاوریم و نیز اینترتانکو همان قاعده است. اخیرا نیز هم موضوع آموزشی را با فوناسپا داشتیم که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است و البته از تمام ظرفیت های ممکن بین المللی برای رفع این موانع بهره خواهیم جست.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره تهدیدات منابع انسانی کارامد در حوزه دریایی و بندری بیان نمود: خوف این می رود اگر نتوانیم منابع انسانی مان را به علوم روز مجهز بکنیم؛ علم و آگاهی را نتوانیم توسعه و نشر بدهیم و آسیب پذیری های ما بیش از آن چیزی که الآن هست، شکل بگیرد و درنهایت به اقتصاد کشور و جامعه جوانی که بسیار متمایل برای حضور در این حوزه کسب و کاری هستند، آسیب بزند.
پل مه درباره وضعیت نابسامان آموزش منابع انسانی دریا محور اظهار داشت: در کنار همه این موضوعات، حاکمیت حداکثری دولت در تمام شقوق آموزشی محیط کسب وکار را سخت تر کرده است.بیش از ۹۰درصد تجارت خارجی کشور دریابرد می باشد. حمل و نقل دریایی پاشنه آشیل اقتصاد کشور شناخته می شود و تنها مفر نجات کشور از تهدیدات تحریمی بوده است. لذا با این وزن بسیار بالا، ما از خلا آموزشی درحوزه مدیریت دریایی و بندری در رنج هستیم و آن بخش آموزش موجود نیز با رویکردهای دولتی هدایت می شود.
وی درخصوص کیفیت مباحث آموزشی از سوی دولت گفت: واقعیت این است که شقوق مختلف دولتی مبحث آموزش را بر اساس تصورات و نگاه های دولتی خودشان پیش می برند. هرچند که ما اعتقاد داریم آموزش های موجود، آموزش های حداقلی هستند ولی کاربردی نیستند. به مفهوم واقع اگر کسی این آموزش ها را طی کند نمی تواند در عرصه کسب وکار قابلیت لازم برای مدیریت اجرایی را به دست بیاورد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره اهداف آموزشی سال ۱۴۰۲ تاکید نمود: روی این اصل یکی از اهداف ما این است که بتوانیم درسال ۱۴۰۲ آموزش های کاربردی که از افراد، مدیر اجرائی بسازند را تدارک ببینیم. علیرغم اینکه مشکلات متعدد داخلی و خارجی به عنوان موانع بازدارنده بوده، سعی ما بر این است که بتوانیم جهانی نگاه کنیم و ایرانی عمل کنیم. به واقع الگویی را بار رویکرد و تجارب بین المللی در کشور بوجود بیاوریم؛ هرچند امکان اینکه ارتباط آموزشی به شیوه رسمی را از ما سلب می کنند بتوانیم در ایران این قاعده را اجرا کنیم.
پل مه درباره اهمیت نقش سرمایه های انسانی پیشکسوت و باسابقه دریایی و بندری افزود: طبیعی است که با شکل گیری چنین چیزی ما امکان انتقال تجارب را در اشکال مختلف به نیروهای جوان بی تجربه، به صورت آکادمیکی بدست می آوریم و این سرمایه عظیم تحت قالب پیشکسوتان و ستون های اصلی این حوزه کسب وکاری را قدر شناخته و علم و دانش آنان را مستند و مظبوط می نماییم. متاسفانه این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است و اگر نتوان آنچه که در صندوقچه تجارب و تخصص بوجود آمده در پیشکسوتان به دیگری به ودیعه سپرده شود، این شجره ابتر خواهد ماند.
وی درباره مهاجرت نخبگان این صنعت هشدار داد: ازطرفی مشکلات اقتصادی که باعث می شود که افراد را به خارج از ایران گسیل کند؛ به مفهوم اینکه جلای وطن بکنند، همه این ها مخاطراتی است که نیازمند توجه جدی به این نقیصه است که اگر از دید نظام دورنگهداشته شود، تبدیل به یک تهدید می شود و به طور قطع باعث آسیب بسیار جدی می گردد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره چالش های آموزش فعلی منابع انسانی دریامحور اذعان داشت: به این موضوع باید توجه کنیم که تا به امروز آنچه که به عنوان آموزش حتی در انجمن وجود داشته، سبک و سیاق سنتی داشته که شمایل آن را تغییر دادیم ولی درعین حال دارای همان ریشه سنتی بوده و نگاهی که منتهی به گواهینامه شایستگی برای ثبت شرکت می باشد، داشته است. ولی تا به امروز کسی نیامده فکر کند وقتی شرکت ثبت شد، بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟ آیا برای آن موقع ما تدارکی در چرخه کار دیده ایم یا خیر؟
پل مه درباره کم و کیف برنامه های آموزشی منابع انسانی حوزه دریا و بندر اظهار نمود: بسیاری از آموزش هایی که الآن موجود هست نگاه تجاری کشتی پایه ندارد؛ عمده فعالیت هایی که در دریا متمرکز شده مبتنی بر فعالیت کانتینری است. در حالی که بیشترین حجم فعالیت تجاری دریایی ما کالاهای فله خشک و فله مایع هستند و اساسا فعالیت در این حوزه مبتنی بر مدیریت کشتی است.
وی با اشاره به مشکلات و تهدیدات بروکری و چارترینگ دریایی در کشور گوشزد نمود: ما در خصوص بروکری یا چارترینگ نقطه ضعف بسیار بزرگی در کشور داریم که تا به امروز خود ما هم نتوانستیم آنطور که شایسته امر و کشور ما می باشد به این موضوع بپردازیم.
پل مه در ادامه افزود: در نتیجه وقتی می بینیم در سال ده ها میلیون و بعضا چندصد میلیون تن کالا به کشور ما توسط کشتی های خارجی وارد می شود و بیش از ۹۵ درصد این کشتی ها توسط بروکرهای خارجی تدارک دیده می شود و عملیات چارترینگ آن منتهی به قراردادهای یکطرفه می شود، به مفهوم این است که ما از محل این عملیات عظیم و بسیط یک سنت/ یک ریال درآمد نداریم. درحالیکه افراد بسیار شایسته ای در این حوزه داریم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان گفت: هرچند شرکت های بسیار محدود و معدود و کمتر از انگشتان دو دست در ایران وجود دارند که چنین فعالیتی را با محوریت کشور خودمان انجام می دهند، ولی ضرورت دارد ما توانمندی هایی را برای مدیریت های اجاره کشتی که تامین کننده بسیاری از اقلام بویژه مایحتاجی که تحت عنوان کالاهای اساسی مدیریت می شوند را در کشور بوجود بیاوریم.