• 88906572
  • 88947646
  • info@saoi.ir
saoi-corporationsaoi-corporationsaoi-corporationsaoi-corporation
  • درباره ما
    • تاریخچه و اساسنامه
      • اهداف،سیاست ها و وظایف
      • اساسنامه
      • تاریخچه
      • یادبود پیشکسوتان
      • جایزه بهره وری بایندر
      • جشن سالگرد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
    • ساختار انجمن
      • اعضای هیات مدیره
      • اعضای دبیرخانه
      • هیات مدیره و ساختار انجمن
    • گزارشات انجمن
      • گزارش عملکرد
      • تماس باما
    • آرم انجمن
  • امورشرکت ها
    • اطلاعات اعضا
      • لیست اعضا
      • تکمیل پروفایل شرکت‌ها
      • اصلاح پروفایل شرکت‌ها
      • بازدیدهای هفتگی از شرکت های عضو
    • عضویت
      • مزایای عضویت در انجمن
      • راهنمای عضویت
      • پرداخت حق عضویت
    • خدمات بیمه‌ای
      • طرح بیمه کانتینر
      • طرح بیمه ترانزیت
      • طرح بیمه ورود موقت
      • طرح بیمه THC ( در دست اقدام)
      • بیمه درمان تکمیلی
      • بیمه مسئولیت حرفه‌ای (در دست اقدام)
    • کمیته‌های تخصصی
      • درباره کمیته‌ها
      • درخواست عضویت در کمیته‌ها
      • تقویم جلسات
      • اخبار کمیته های تخصصی
    • مشارکت و خوداظهاری
      • جایزه بهره وری بایندر
      • معرفی پیشکسوتان
      • فرم ارزیابی شرکت‌های عضو انجمن
      • نظرسنجی اعضا
      • فرم مطالبات اعضاء
      • تقاضای پروانه عضویت
  • آموزش
    • مرکز آموزش انجمن
      • فروشگاه کتاب
      • درباره مرکز
      • بخشنامه‌های آموزشی
      • درخواست گواهینامه
    • آموزشگاه‌ها
      • مرکز آموزش مدیریت دریایی و بندری ایران
      • آموزشگاه لجستیک بندری
      • آموزشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت‌های دریایی و بندری ایران
      • آزمون موسسه بین‌المللی ICS
    • ثبت‌نام
      • خرید و ثبت‌نام دوره‌ها
      • فرم ثبت نام دوره های لجستیک بندری
      • فرم ثبت نام دوره های تخصصی و کاربردی
      • فرم ثبت‌نام دوره های آنلاین لجستیک بندری
      • فرم ثبت نام دوره های فنی و حرفه ای
      • لیست دوره‌های آموزشی
    • چندرسانه‌ای
      • اخبار مرکز آموزش
      • تفاهمنامه‌ها
      • کتابخانه الکترونیک
      • گالری تصاویر
  • حقوقی
    • درباره خدمات حقوقی مرکز
    • نمونه شرط داوری
    • سوالات پر تکرار
    • مشاوره حقوق دریایی
    • درخواست داوری/دعاوی طرح تضمین/میانجی‌گری/کارشناسی
    • داوران
      • لیست داوران مرکز
      • همکاری با مرکز داوری
    • محاسبه هزینه داوری/ میانجیگری
    • پیگیری وضعیت پرونده
  • رسانه
    • سایت خبری سی نیوز
    • اخبار انجمن
    • انجمن در رسانه ها
    • تقویم نمایشگاه ها
    • نشریات
      • نشریه بایندر
      • پیام انجمن
    • تبلیغات
    • رپورتاژ خبری
    • فیلم و تصاویر
      • ویدئوهای انجمن
      • گالری تصاویر
  • قوانین و بخشنامه‌ها
    • بخشنامه ها
    • اطلاعیه ها
    • تعرفه ها
    • نرخ ارز
    • آیین نامه ها
    • اعلامیه های دریایی بنادر
    • قوانین
    • سوالات پر تکرار
  • روابط بین الملل
  • سامانه کاریابی
مشاوره Counseling
✕
            متن پیدا نشد همه نتایج را ببینید
            بازدید هفتگی انجمن کشتیرانی از شرکت‌های عضو؛ این هفته، امن آور تاک
            1403-12-06
            تحلیل روند بازار کرایه کشتی‌های کانتینری؛ از کاهش شاخص SCFI تا ثبات New ConTex
            1403-12-06

            نوسانات نرخ‌های تایم چارتر کشتی‌های کانتینری؛ از عرش به فرش

            1403-12-06
            موضوعات
            • FONASBA
            • اخبار انجمن
            • اخبار صفخه یک
            برچسب ها
            • انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
            • فوناسبا

            سی نیوز *- سرویس بین الملل – در جدیدترین گزارش انجمن کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن نشان می‌دهد که نرخ‌های تایم چارتر (T/C) کشتی‌های کانتینری طی پنج سال گذشته دچار نوسانات شدیدی شده‌اند. افزایش چشمگیر نرخ‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، و سپس افت تدریجی آن‌ها از ۲۰۲۳ به بعد، تصویر روشنی از تغییرات بازار حمل‌ونقل دریایی ارائه می‌دهد.

            بررسی آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که رشد تقاضای جهانی در دوران پاندمی، کمبود ظرفیت ناوگان و بحران زنجیره تأمین، نرخ‌های تایم چارتر را تا سطوح بی‌سابقه‌ای در سال ۲۰۲۲ افزایش داد. با این حال، پس از کاهش تقاضا و افزایش عرضه کشتی‌های جدید، نرخ‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ روندی نزولی پیدا کردند.

            افزایش بی‌سابقه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

            به گفته کارشناسان، سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نقطه اوج بازار تایم چارتر کشتی‌های کانتینری بود. افزایش تقاضای حمل‌ونقل دریایی و محدودیت‌های ناوگان، موجب شد که نرخ‌های اجاره به رکوردهای بی‌سابقه‌ای برسند.

            برای نمونه، نرخ تایم چارتر کشتی‌های ۳۱۰۰-۳۵۰۰ TEU در سال ۲۰۲۱ به ۷۵,۰۱۹ دلار رسید و در سال ۲۰۲۲ با رشد چشمگیر به ۱۱۳,۴۳۷ دلار افزایش یافت. این روند در کشتی‌های کوچکتر نیز مشاهده شد؛ به‌طوری‌که نرخ چارتر کشتی‌های ۷۰۰-۷۹۹ TEU که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶,۷۷۷ دلار بود، در سال ۲۰۲۱ به ۲۰,۳۴۷ دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲۴,۵۱۴ دلار افزایش یافت.

            روند نزولی از ۲۰۲۳؛ کاهش تقاضا و ورود کشتی‌های جدید

            اما از اوایل سال ۲۰۲۳، بازار به‌تدریج وارد مرحله اصلاح شد. با کاهش تقاضای جهانی، کاهش حجم تجارت و افزایش ناوگان کشتی‌های جدید، نرخ‌های تایم چارتر روندی نزولی در پیش گرفتند.

            در همین راستا، نرخ تایم چارتر کشتی‌های ۳۱۰۰-۳۵۰۰ TEU که در سال ۲۰۲۲ در بالاترین سطح خود یعنی ۱۱۳,۴۳۷ دلار قرار داشت، در سال ۲۰۲۳ به ۲۱,۳۰۳ دلار کاهش یافت. همچنین، نرخ چارتر کشتی‌های ۶۰۰۰-۷۰۰۰ TEU که در سال ۲۰۲۱ به ۷۵,۰۶۲ دلار رسیده بود، در سال ۲۰۲۳ تا ۵۸,۷۶۹ دلار کاهش یافت.

            کارشناسان این افت را ناشی از افزایش عرضه کشتی‌های جدید، رکود اقتصادی جهانی، و کاهش تقاضا برای کالاهای مصرفی می‌دانند. بسیاری از خطوط کشتیرانی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قراردادهای بلندمدت امضا کرده بودند، در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ با کاهش سودآوری مواجه شدند.

            بازار در سال ۲۰۲۵ به کدام سمت خواهد رفت؟

            بررسی داده‌های سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که نرخ‌های تایم چارتر در برخی از ظرفیت‌ها به تعادل نسبی رسیده‌اند. درحالی‌که برخی کارشناسان انتظار دارند که در سال ۲۰۲۵ بازار به سمت ثبات بیشتری حرکت کند، برخی دیگر معتقدند که در صورت افزایش حجم تجارت جهانی، امکان رشد مجدد نرخ‌ها وجود دارد.

            عوامل تأثیرگذار بر آینده بازار تایم چارتر:
            ✅ رشد اقتصادی جهانی: در صورت افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل، نرخ‌های تایم چارتر ممکن است دوباره رشد کنند.
            ✅ قوانین زیست‌محیطی جدید: محدودیت‌های بین‌المللی برای کاهش آلایندگی کشتی‌ها ممکن است باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی و خروج برخی کشتی‌های قدیمی از ناوگان شود، که می‌تواند بر نرخ‌ها تأثیر بگذارد.
            ✅ ورود کشتی‌های جدید: اگر روند ورود کشتی‌های جدید به بازار ادامه یابد، نرخ‌ها ممکن است در سطح پایین باقی بمانند.

            ???? بازار تایم چارتر کشتی‌های کانتینری بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ نوسانات گسترده‌ای را تجربه کرده است؛ از اوج‌گیری بی‌سابقه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تا کاهش تدریجی نرخ‌ها از سال ۲۰۲۳.
            ???? انتظار می‌رود که سال ۲۰۲۵ سالی نسبتاً باثبات برای این صنعت باشد، اما تحولات اقتصادی و قوانین جدید می‌توانند مسیر بازار را تغییر دهند.
            ???? برای کاهش ریسک‌های بازار، بسیاری از اپراتورهای کشتیرانی به سمت قراردادهای بلندمدت و استراتژی‌های پایدارتر حرکت کرده‌اند.

             این گزارش اطلاعات کلیدی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی فراهم کرده و می‌تواند مبنای تنظیم قراردادهای آینده باشد.

            26

            12236

            به اشتراک گذاری
            0
            امید وطنی
            امید وطنی

            مطالب مرتبط

            1404-02-16

            انتخاب هیأت رئیسه کمیته مالیات و تأمین اجتماعی انجمن در نخستین نشست سال ۱۴۰۴


            اطلاعات بیشتر
            1404-02-14

            برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیته کانتینری انجمن در پی حادثه بندر شهید رجایی


            اطلاعات بیشتر
            1404-02-14

            جلسه کمیته حقوقی و بیمه انجمن با انتخاب هیئت رئیسه برگزار شد


            اطلاعات بیشتر

            دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

            نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

            • سمینار « آموزش ارسال اطلاعات در سامانه دفاتر الکترونیکی »
            • دوره کاربردی «داوری بین المللی (دریائی)» به صورت حضوری/آنلاین
              دوره کاربردی «داوری بین المللی (دریائی)» به صورت حضوری/آنلاین
            • دوره کاربردی «حقوق تجارت برای مدیران (حقوق شرکت ها)» به صورت حضوری/آنلاین
              دوره کاربردی «حقوق تجارت برای مدیران (حقوق شرکت ها)» به صورت حضوری/آنلاین
            • دوره کاربردی «حقوق تجارت برای مدیران (اسناد تجاری)» به صورت حضوری/آنلاین
              دوره کاربردی «حقوق تجارت برای مدیران (اسناد تجاری)» به صورت حضوری/آنلاین

            • انتخاب هیأت رئیسه کمیته مالیات و تأمین اجتماعی انجمن در نخستین نشست سال ۱۴۰۴
            • برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیته کانتینری انجمن در پی حادثه بندر شهید رجایی
            • جلسه کمیته حقوقی و بیمه انجمن با انتخاب هیئت رئیسه برگزار شد
            • برگزاری جلسه کمیته مسئولیت اجتماعی انجمن برای بررسی حادثه بندر شهید رجایی

            اطلاعات تماس:
            خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، نرسیده به زرتشت، کوچه دانش کیان، پلاک 30
            فاکس انجمن: 02188905604
            تلفن تماس: 88906572 - 88947646
            آدرس ایمیل: info@saoi.ir

            Adress:No.30 , daneshkian Alley, Vallie Asr Sq. , Tehran , Iran
            P.O.B:1415845173
            Tel:+9821-88905604
            Fax:+9821-88905604

            ©2022 تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است.
            مشاوره Counseling
            0

            ۰ ریال

                      متن پیدا نشد همه نتایج را ببینید
                      • هیچ ترجمه ای برای این صفحه در دسترس نیست
                      • 88906572
                      • 88947646
                      • info@saoi.ir
                      ✕

                      ورود

                      گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟