پل‌مه: منابع مالی؛ حلقه مفقوده زنجیره تامین نیروی انسانی حمل‌ونقل دریایی

1401-05-21

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه منابع مالی؛ حلقه مفقوده زنجیره تامین نیروی انسانی در حمل‌ونقل دریایی کشور است، گفت: با توجه به کمبود نیروی دریانورد و شرایط سخت کاری در حوزه دریایی و بندری، ‌نیازمند حمایت و همراهی حداکثری دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم.

مسعود پل‌مه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، ‌ درباره ضرورت حفظ و تسهیل جذب نیروی انسانی در حوزه دریایی و بندری و تامین منابع انسانی مورد نیاز حمل‌ونقل دریایی کشور، اظهار داشت: در حوزه منابع انسانی مورد نیاز در حوزه دریایی با چالش و کمبود حدود ۵هزار دریانورد مواجه هستیم و نتوانسته‌ایم جذابیت‌های لازم و کافی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دریانوردانی که روی شناورهای بزرگ کار می‌کنند بعضا تا ۶ ماه روی دریا و از خانواده و خشکی دور هستند لذا این شغل با مخاطرات و ریسک‌هایی همراه است و به همین دلیل باید تمامی زوایایی چنین شغلی مدنظر قرار گیرد و متناسب با سختی آن، حقوق و مزایای مناسب تعریف شود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه نیروهای متخصص در حوزه دریایی در سایر کشورها از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار هستند، عنوان کرد: در ایران اما شرایط به گونه دیگری است و دریانوردان از شرایط مالی و رفاهی مطلوبی بهره‌مند نیستند و در این زمینه باید اقدامات مطلوبی در دستورکار قرار گیرد.

پل مه با تاکید بر اینکه باید حقوق و مزایای کمی و کیفی مطلوب در اختیار علاقمندان به فعالیت در حوزه دریایی و به ویژه دریانوردی قرار گیرد، ‌اظهار داشت: خوشبختانه از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی در حوزه دریایی و بندری برخوردار هستیم و باید به بخش خصوصی نگاه ویژه ای داشته باشیم و در راستای پیش‌برد فعالیت‌ها به این بخش، ‌ اعتماد کنیم چرا که به خوبی می‌تواند در راستای بهبود وضعیت حمل‌ونقل دریایی کشور و تامین منابع انسانی مورد نیاز کارگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های دریایی و بندری در ایران مبتنی بر منابع انسانی است، گفت: حلقه مفقوده زنجیره تامین منابع انسانی مورد نیاز حمل‌ونقل دریایی کشور؛ تامین منابع مالی است و در شرایطی که کشور با تحریم اقتصادی روبرو است نیازمند نیروی انسانی متخصص در حوزه دریایی، بندری و فنی و مهندسی هستیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه تامین منابع انسانی مورد نیاز حوزه دریایی، بندری، فنی و مهندسی نیازمند حمایت و همراهی صد درصدی دولت و مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: اگر با خلاء قانون مواجه هستیم باید در راستای رفع این خلاء اقدام شود و در صورت نیاز با وضع قانون کاربردی یا اصلاح قانون موجود در راستای تسهیل جذب نیروی انسانی گام برداشت و در این بین نباید از ظرفیت ویژه بخش خصوصی مغفول ماند.

ترکیب ﺷﻮرای ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاری

اﻋﻀﺎی ﺷﻮرای ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاری ﺟﺎﻳﺰه ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:

اﻋﻀﺎی ﺷﻮرای ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاری ﺟﺎﻳﺰه ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:

·        دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران (رئیس جایزه)

·        رئیس هیات مدیره انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران ( دبير شورا)

·        نماینده وزارت راه و شهرسازی

·        نماینده سازمان بنادر و دریانوردی

·        نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

·        نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

·        نماینده انجمن صنفی شرکت‌های حمل ‌و نقل ریلی و خدمات وابسته

·        نماینده انجمن مهندسی دریایی ایران

·        2 تن از اعضا هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

·        دبیر کمیته علمی جایزه

·        مدير امور شركت ها و دبير كميته هاي تخصصي انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران (دبیرجایزه)

·        مشاور توسعه كسب و كار انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران (دبیر کمیته اجرائی)