فرصت های استراتژیک در کشور های حوزهCIS ؛نیروی اقتصادی نوظهور
1403-07-18پکیجهای اسپانسری جشن هفتادویکمین سالگرد تأسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اعلام شد
1403-07-19به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران از شاخص NewConTex ، در حالی که بازار حملونقل کانتینری به طور سنتی پس از تابستان دچار کاهش فعالیت میشود، امسال با وجود بحرانهای بینالمللی و اختلالات عمده در زنجیره تأمین جهانی، نرخهای چارتر کشتیهای کانتینری در سطح بالایی قرار گرفتهاند. بر اساس آخرین ارزیابی شاخص NewConTex، کاهش ۵.۷ درصدی نرخها از اوج جولای مشاهده شده است، اما این افت در مقایسه با کاهش ۴۲ درصدی شاخص فریت کانتینری شانگهای (SCFI) بسیار کمتر بوده و نشاندهنده پایداری نسبی بازار در برابر این بحرانها است.
تاثیر بحرانها و اعتصابات بر بازار
یکی از عوامل اصلی که مانع کاهش شدید نرخها شده است، بحرانهای منطقهای و اختلالات گسترده در بنادر جهان است. بحران دریای سرخ، کمبود آب در کانال پاناما و اخیراً اعتصابات بنادر آمریکا، همه به تشدید وضعیت کنونی کمک کردهاند. به ویژه، اعتصابات بنادر آمریکا که از ابتدای اکتبر آغاز شده، باعث ازدحام گستردهای در بنادر ساحل شرقی و غربی این کشور شده است. گزارشها نشان میدهند که هماکنون ۵۴ کشتی کانتینری با ظرفیت کل ۳۷۱٬۰۰۰ TEU در بنادر آمریکا پهلو گرفتهاند و انتظار میرود ۹۰ کشتی دیگر با ظرفیت ۵۰۵٬۰۰۰ TEU طی هفت روز آینده به این بنادر برسند. هر روز از اعتصابات میتواند موجب تأخیر یک ماهه در تخلیه بارها شود که فشار زیادی بر زنجیره تأمین جهانی وارد خواهد کرد.
تحلیل نرخهای چارتر
بررسی نرخهای چارتر برای انواع کشتیهای کانتینری نشان میدهد که تغییرات در هفتههای اخیر نسبتاً جزئی بودهاند، اما در مقایسه با سال گذشته، شاهد رشد قابل توجهی در نرخها هستیم:
- ۱۱۰۰ TEU (۶ ماهه): نرخ فعلی این دسته از کشتیها به ۱۴٬۰۸۹ دلار در روز رسیده است. هرچند که طی یک هفته گذشته کاهش ۰.۷٪ (۱۰۰ دلار) را تجربه کرده است، اما نسبت به سال گذشته ۳۸.۱٪ رشد داشته است.
- ۱۷۰۰ TEU (۶ ماهه): نرخ این کشتیها ۲۲٬۹۵۹ دلار در روز است که در هفته گذشته ۰.۵٪ افزایش داشته است. رشد سالانه آن نیز چشمگیر بوده و به ۹۱.۷٪ رسیده است.
- ۲۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه): نرخهای این کشتیها با ۲۸٬۴۷۳ دلار در روز، در طول هفته ۰.۷٪ کاهش یافتهاند، اما افزایش سالانه آنها ۱۰۰.۸٪ است که نشاندهنده بازگشت قدرتمند بازار است.
- ۴۲۵۰ TEU (۱۲ ماهه): این کشتیها، که یکی از بزرگترین دستههای کانتینری محسوب میشوند، نرخ فعلی ۴۶٬۵۲۵ دلار در روز را دارند که نسبت به هفته گذشته ۰.۵٪ افزایش یافته است و در مقایسه با سال گذشته ۱۵۱.۴٪ رشد داشتهاند.
این آمارها نشان میدهند که در حالی که بازار در کوتاهمدت نوسانات اندکی را تجربه میکند، اما در بلندمدت شاهد رشد پایدار و قوی در نرخهای چارتر هستیم.
چشمانداز آینده
با توجه به اختلالات کنونی در بنادر جهان، به ویژه اعتصابات بنادر آمریکا و ازدحام بنادر چین به دلیل طوفانهای اخیر، انتظار میرود که در صورت ادامه این وضعیت، بازار شاهد افزایش دوباره نرخهای چارتر باشد. اگر اعتصابات ادامه یابد و تأخیرات در تخلیه بارها افزایش یابد، احتمالاً شاهد جهش نرخها خواهیم بود. اما در صورت رفع این اختلالات، احتمال بازگشت نرخها به روند نزولی وجود دارد، به خصوص برای کشتیهای کوچکتر که عرضه بیشتری در بازار دارند.
در نهایت، بازار چارتر کشتیهای کانتینری در شرایط پیچیدهای قرار گرفته است؛ در حالی که انتظار میرفت پس از تابستان کاهش چشمگیری در نرخها مشاهده شود، بحرانهای ژئوپولیتیکی و اختلالات طبیعی مانع از این کاهش شدهاند و حتی ممکن است نرخها را به سطح بالاتری سوق دهند.