نوسانات مستمر در بازار حمل و نقل دریایی

1403-05-29

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، گزارش هفتگی بازار حمل و نقل دریایی در تاریخ 8 آگست 2024، به بررسی وضعیت بازارهای مختلف حمل و نقل از جمله بازارهای کپسایز، پاناماکس، اولتراماکس/سوپراماکس، هندیسایز و تانکرها پرداخته است. این گزارش تحت مجوز بورس بالتیک تهیه شده و به تحلیل روندهای هفته گذشته می‌پردازد.

بازار کپسایز: در طول هفته بازار کپسایز روند مثبتی را تجربه کرد. شاخص BCI 5TC از 19,499 دلار در روز دوشنبه به 20,509 دلار در روز چهارشنبه رسید. این افزایش قیمت به دلیل شرایط  مثبت و افزایش فعالیت‌ها در منطقه اقیانوس آرام بود که به ویژه با فعالیت‌های معدنی‌کاران بزرگ در اواسط هفته همراه شد. در حالی که بازار اطلس با روندی آرام‌تر روبرو بود، شاخص C3 از 23.67 دلار به 24.695 دلار رسید. در پایان هفته، فعالیت‌ها کمی کاهش یافت و به دلیل تعطیلات در سنگاپور، شاخص BCI 5TC به 20,213 دلار رسید و نسبتاً ثابت ماند.

بازار پاناماکس: بازار پاناماکس در این هفته با کاهش روبرو شد. فعالیت‌های محدود و ناتوانی در تحقق نرخ‌های بهتر در طول هفته موجب شد که نرخ‌ها کاهش یابد. در حالی که از آسیا، چند قرارداد برای نواحی شمالی اقیانوس آرام به ثبت رسید، نرخ‌ها در مجموع کاهش یافت و تقاضا از اندونزی توسط ناوگان‌های کوچک‌تر جذب شد. همچنین، فعالیت‌های دوره‌ای محدود بود و قراردادهایی با نرخ‌های پایین به ثبت رسید.

بازار اولتراماکس/سوپراماکس: بازار اولتراماکس و سوپراماکس در هفته‌ای که گذشت با فعالیت کم و ضعیف مواجه بود. به ویژه در اقیانوس اطلس، ضعف بیشتری مشاهده شد، هرچند که در پایان هفته، برخی امید به بهبود نرخ‌ها از خلیج ایالات متحده وجود داشت. بازار مدیترانه و قاره اروپا نیز به طور کلی کم‌تحرک بود و نرخ‌های ثابتی را گزارش دادند. فعالیت‌های دوره‌ای نیز کند بود و نرخ‌ها در سطحی ثابت باقی ماند.

بازار هندیسایز: بازار هندیزایز نیز مشابه سایر بازارها با روندی آرام روبرو بود. در مدیترانه و قاره اروپا، نرخ‌ها کاهش یافته و فعالیت‌ها ضعیف بود. در آسیا، نرخ‌ها تغییر زیادی نکرد و فعالیت‌های دوره‌ای به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بازار تانکرها: در بازار تانکرها، وِی‌ال‌سی‌سی‌ها به پایین‌ترین سطح خود رسیدند. نرخ‌های حمل از خلیج فارس به چین و از غرب آفریقا به چین کاهش یافت. همچنین، در بازار سوزماکس، نرخ‌ها در غرب آفریقا و مدیترانه ثابت ماند و تغییرات جزئی را تجربه کرد. در بازار آفراماکس، نرخ‌ها در دریای شمال و مدیترانه کاهش یافت و در اقیانوس اطلس نیز روند کاهشی ادامه یافت.

در بازار تمیز، تانکرهای LR2 و LR1 با فشار نزولی مواجه بودند و نرخ‌ها در مناطق مختلف کاهش یافت. تانکرهای MR در خلیج فارس ثابت ماندند، اما در بازارهای دیگر، تغییرات قابل توجهی مشاهده شد.

بازار حمل و نقل دریایی در هفته گذشته شاهد نوسانات مختلفی بود. بازار کپسایز با روند مثبت و فعالیت بالا در اقیانوس آرام همراه بود، در حالی که بازار پاناماکس و اولتراماکس/سوپراماکس به دلیل فعالیت محدود و تقاضای کم با کاهش نرخ‌ها روبرو شدند. همچنین، بازار تانکرها نیز با تغییرات مختلفی مواجه بود که نشان‌دهنده نوسانات مستمر در این بخش از صنعت حمل و نقل دریایی است.