پکیج دوره های لجستیک بندری (دوره 74)
1403-05-31ناترازی مدیریتی و تحریمها موانع اصلی توسعه لجستیکی هستند
1403-06-06به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، گزارش ارائهشده توسط Verband Hamburger und Bremer Schiffsmakler e.V. (VHBS) به ارزیابی هفتگی نرخهای چارتر کشتیهای کانتینری میپردازد. این شاخص که به نام New ConTex شناخته میشود، به طور خاص به بررسی نرخهای اجارهی کشتیهای کانتینری در دورههای زمانی ۶ و ۱۲ ماهه میپردازد.
وضعیت کلی بازار (New ConTex – Commentary):
در این بخش از گزارش، به آرامی و رکود نسبی در بازار حمل و نقل دریایی در هفتهی جاری اشاره شده است. با وجود اینکه شاخص New ConTex با کاهش جزئی 0.9% همراه بوده است، فعالیتهای اجاره کشتیها در سایزهای 1700 و 2500 TEU (واحد اندازهگیری ظرفیت کانتینری کشتیها) همچنان کاهش یافتهاند. نویسنده گزارش اشاره میکند که عدم شفافیت در بازار و نبود تقاضای قابل توجه از عوامل این رکود محسوب میشوند.
یکی دیگر از موضوعات مهم، کاهش تعداد اجارههای بلندمدت است که تأثیر خود را بر شاخصها گذاشته است. با توجه به اینکه اصول اساسی در بازار حمل و نقل تغییرات اساسی نکردهاند، این کاهش نرخها به معنای رکود قابل توجهی در بازار در طول باقیمانده سال نمیباشد. به عبارتی دیگر، کاهش فشار بر نرخهای اجاره در آینده پیشبینی نمیشود، اما فشار بیشتری بر دورههای کوتاهمدت قابل انتظار است.
تحلیل روند New ConTex:
در این بخش، به تحلیل تغییرات شاخص New ConTex در بازههای زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه پرداخته شده است. شاخص New ConTex با مقدار 1325 در تاریخ 15 آگوست 2024 ثبت شده که نسبت به هفتهی گذشته 12 واحد کاهش یافته است.
- تغییرات هفتگی: در دورهی هفتگی، کشتیهای با ظرفیت 1100 تا 2500 TEU کاهش نرخهای مختلفی را تجربه کردهاند. به عنوان مثال، کشتیهای 1700 TEU برای دورهی ۱۲ ماهه، کاهش 500 دلار (2.3%) را ثبت کردهاند.
- تغییرات ماهانه: در دورهی ماهانه نیز کشتیهای با ظرفیت بالاتر همچنان کاهش نرخ را تجربه کردهاند. به عنوان مثال، نرخ کشتیهای 4250 TEU در بازهی ۱۲ ماهه 1.2% کاهش یافته است.
- تغییرات سالانه: در مقایسه با سال گذشته، با وجود کاهشهای اخیر، شاخص همچنان رشد قابل توجهی را نشان میدهد. به طور مثال، نرخ کشتیهای 1100 TEU در بازهی ۱۲ ماهه 68.06% رشد داشته است.
تجزیه و تحلیل بازار از طریق نمودار:
نمودار ارائهشده در پایین صفحه، روند شاخصهای مختلف کشتیهای کانتینری را در بازهی زمانی از ژانویه 2023 تا آگوست 2024 نمایش میدهد. در این نمودار، به وضوح میتوان مشاهده کرد که در نیمهی اول سال 2024، تمامی شاخصها با افزایش روبهرو بودهاند، اما در ماههای اخیر، یک روند نزولی در اکثر شاخصها به چشم میخورد.
- نکات کلیدی نمودار: کشتیهای 4250 TEU در بازهی ۱۲ ماهه به بالاترین سطح نرخها دست یافتهاند، در حالی که کشتیهای کوچکتر مانند 1100 TEU و 1700 TEU به میزان بیشتری کاهش نرخ را تجربه کردهاند.
جمعبندی و نتیجهگیری:
گزارش New ConTex در تاریخ 15 آگوست 2024 نشاندهنده یک روند نزولی در نرخهای اجارهی کشتیهای کانتینری است که ناشی از رکود در بازار حمل و نقل دریایی و کاهش تعداد قراردادهای بلندمدت میباشد. با این حال، به نظر میرسد که عوامل اساسی بازار همچنان پایدار هستند و کاهش نرخها به معنای رکود بلندمدت نمیباشد. در ماههای آینده، پیشبینی میشود که نرخها تا حدودی تثبیت شوند، اما فشار بیشتری بر دورههای کوتاهمدت قابل انتظار است.
پیشنهادات برای فعالان بازار:
- مدیریت دورههای کوتاهمدت: با توجه به پیشبینی افزایش فشار بر دورههای کوتاهمدت، توصیه میشود که فعالان بازار بر مدیریت بهینه اجارهها در این دورهها تمرکز کنند.
- مراقبت از تغییرات تقاضا: با پایان تعطیلات و شفافتر شدن وضعیت بازار، تغییرات تقاضا میتواند بر نرخها تأثیرگذار باشد.