وضعیت بازار چارتر کشتیهای کانتینری در آستانه سال ۲۰۲۵
1403-08-13برگزاری دوره های لجستيك بندری و دوره های كاربردی تخصصی
1403-08-13گزارش Baltic Freight در هفته ۴۴ سال ۲۰۲۴ به بررسی وضعیت بازار حمل و نقل فله و نفتکشها در مناطق مختلف پرداخته و شرایط نرخهای چارتر را بر اساس نوع کشتی و منطقه جغرافیایی تجزیه و تحلیل میکند.
تحلیل جزئیات بازار بر اساس نوع کشتی
1. بازار کشتیهای فلهبر (Bulk):
- Capesize: این بخش کاهش تدریجی در فعالیت را نشان میدهد، به ویژه در اقیانوس اطلس که نرخها به دلیل کمبود تقاضا و عرضه بیشتر کشتیها کاهش یافت. در بازار اقیانوس آرام نیز، به دلیل شرایط نامساعد جوی در بنادر چین و تعطیلات دیپاوالی در سنگاپور، فعالیت کمتر از حد انتظار بود. نرخ شاخص C5 در نهایت به ۸.۶۰ دلار رسید و شاخص BCI 5TC نیز با اندکی کاهش به ۱۵,۳۲۹ دلار بسته شد(New ConTex Commentary 2…)(BALTIC FREIGHT REPORT W…).
- Panamax: در این بخش، تعطیلات و کاهش فعالیت در هر دو منطقه اطلس و اقیانوس آرام تأثیرگذار بود. تقاضا برای محمولههای غلات همچنان قوی بود اما عرضه بیش از حد کشتیها باعث شد نرخها در سطحی ثابت باقی بمانند. نرخهای چارتر در چین برای کشتیهای ۸۲,۰۰۰ تنی حدود ۱۱,۵۰۰ دلار در روز بوده است.
- Ultramax/Supramax: این بخش نیز تحت تأثیر تعطیلات در اروپا و آسیا قرار گرفت. بازار اقیانوس اطلس با کاهش تقاضا، به ویژه از سوی آمریکا، همراه بود و نرخها کاهش یافتند. نرخهای ثبت شده در آسیا به دلیل عرضه بیشتر از حد معمول کاهش یافته و به حدود ۱۳,۰۰۰ دلار در روز رسید.
- Handysize: این بخش فعالیت محدودی داشت و بازار در مناطق اطلس و مدیترانه با نوسانات کمی مواجه بود. نرخها در اقیانوس اطلس برای کشتیهای کوچک ثابت باقی ماند و برخی نرخها برای مقصدهای مدیترانه تا حدود ۱۷,۰۰۰ دلار در روز نیز گزارش شد(BALTIC FREIGHT REPORT W…).
2. بازار نفتکشها (Tankers):
- VLCC: نرخها در این بخش در تمام مناطق کاهش یافت. مسیر خلیج فارس به چین با افت ۴ واحدی به WS52.85 رسید و درآمد روزانه به حدود ۳۱,۲۶۵ دلار کاهش یافت. در مسیر غرب آفریقا به چین نیز، نرخها ۸ واحد کاهش یافت و به WS54.39 رسید(New ConTex Commentary 2…).
- Suezmax: نرخهای سوئزماکس نیز کاهشی بودند. مسیر نیجریه به انگلستان به WS94.83 رسید که نشاندهنده کاهش تقاضا در این بخش است. مسیر خلیج فارس به مدیترانه نیز افت ۳ واحدی داشت و به WS98.06 رسید(BALTIC FREIGHT REPORT W…).
- Aframax: در این بخش، نرخها در دریای شمال و مدیترانه کاهش محسوسی داشتند. در مدیترانه، نرخها با ۴۲ واحد کاهش به WS121.00 رسیدند. در مسیر خلیج مکزیک و آتلانتیک شمالی، نرخها نیز افت بیشتری را تجربه کردند(New ConTex Commentary 2…).
3. بازار تانکرهای Clean:
- LR2: در این بخش، کاهش تقاضا و عرضه بیش از حد تانکرها باعث کاهش نرخها شد. نرخ مسیر خلیج فارس به ژاپن (TC1) ۱۲.۵ واحد کاهش یافت و به WS105 رسید. همچنین، نرخ مسیر خلیج فارس به انگلستان نیز با افت ۲۰۰,۰۰۰ دلاری به ۳.۷۵ میلیون دلار رسید(New ConTex Commentary 2…).
- LR1: کاهش فعالیتهای تجاری در خلیج فارس، منجر به کاهش نرخهای LR1 شد. مسیر خلیج فارس به ژاپن (TC5) با ۵ واحد کاهش به WS121.79 رسید. همچنین، نرخ مسیر خلیج فارس به انگلستان (TC8) نیز به ۲.۱۴ میلیون دلار کاهش یافت(BALTIC FREIGHT REPORT W…).
- MR: تانکرهای MR در هفته ۴۴ با کاهش نرخهای چارتر مواجه شدند. شاخص TC17 که مربوط به مسیر خلیج فارس است، از WS193.71 به WS170 کاهش یافت. در بازار آتلانتیک، مسیر اروپا به ساحل آتلانتیک آمریکا نیز با افت ۷.۵ واحدی به WS84.38 رسید. در مقابل، مسیرهای ایالات متحده به سواحل آتلانتیک با افزایش نرخ روبرو شدند، بهطوریکه TC14 با ۴۲.۵ واحد افزایش به WS176.07 رسید(BALTIC FREIGHT REPORT W…)(New ConTex Commentary 2…).
- Handymax: تانکرهای Handymax در مدیترانه با کاهش نرخ مواجه شدند و از WS145.28 به WS140.56 رسیدند. همچنین، در مسیر بریتانیا نیز کاهش ۱۰ واحدی در نرخها مشاهده شد و به WS128.33 رسید(BALTIC FREIGHT REPORT W…).
تحلیل کلی و روندهای برجسته در بازار Baltic Freight
این گزارش به طور کلی نشاندهنده کاهش نرخها در بخشهای مختلف تانکر و فلهبر است. عواملی مانند تعطیلات فصلی، شرایط آب و هوایی و عرضه بالای کشتیها در بخشهای مختلف، به ویژه در آسیا و مدیترانه، نقش مهمی در افت نرخها ایفا کردهاند. با این حال، در بازارهای آتلانتیک و مسیرهای خاص ایالات متحده، افزایش تقاضا منجر به رشد نرخها در برخی از بخشها شد.
پیشبینی میشود که بازار تانکرها و فلهبرها در کوتاهمدت همچنان تحت فشار باشد. افزایش عرضه کشتیها و تغییرات فصلی میتواند باعث نوسانات بیشتری در نرخها شود. با این وجود، شرایط ژئوپلتیکی و تقاضا برای سوختهای پاکتر نیز عواملی هستند که ممکن است در آینده نزدیک به تغییرات بیشتری در نرخها منجر شوند.