
حضور رئیس هیئتمدیره تشکل ملی کشتیرانی ایران در نشست سالانه فیاتا – ژنو2025
1404-01-05
پکیج دوره های لجستیک بندری (دوره 78)
1404-01-16به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ؛ نشست سالانه فدراسیون بینالمللی انجمنهای فورواردری (فیاتا) از تاریخ ۱۷ تا ۲۰ مارس ۲۰۲۵ در مرکز بینالمللی کنفرانس ژنو (CICG) برگزار شد و موضوعات کلیدی مرتبط با حملونقل بینالمللی، چالشهای موجود در صنعت لجستیک و راهکارهای توسعه پایدار این بخش در دستور کار قرار گرفت. در این رویداد، متخصصان، مدیران ارشد شرکتهای فورواردر، نمایندگان نهادهای بینالمللی، گرد هم آمدند تا در مورد مهمترین تحولات و روندهای آینده صنعت حملونقل بحث و تبادلنظر کنند.
بررسی دیجیتالیسازی در حملونقل بینالمللی
یکی از مباحث محوری این نشست، موضوع پیادهسازی بارنامه الکترونیکی فیاتا (eFBL) بود که بهعنوان یک راهکار اساسی برای تسهیل تجارت جهانی و افزایش کارایی در حملونقل بینالمللی معرفی شد. نمایندگان فیاتا و شرکتهای لجستیکی تأکید داشتند که پذیرش این ابزار دیجیتالی هنوز با موانع حقوقی و عملیاتی در برخی کشورها مواجه است. در همین راستا، کارشناسان بر اهمیت هماهنگی میان ذینفعان مختلف، از جمله دولتها، شرکتهای حملونقل و نهادهای گمرکی، برای اجرای گسترده این فناوری تأکید کردند.
چالشها و فرصتهای تعامل میان فورواردرها و خطوط کشتیرانی
در بخش دیگری از نشست، تعامل بین فورواردرها و خطوط کشتیرانی بزرگ بهعنوان یک موضوع کلیدی مطرح شد. با توجه به تحولات اخیر در صنعت حملونقل دریایی، شرکتهای فورواردر نسبت به افزایش کنترل خطوط کشتیرانی بر زنجیره تأمین و کاهش قدرت مانور فورواردرها ابراز نگرانی کردند. برخی از شرکتکنندگان پیشنهاد کردند که چارچوبهای قانونی جدیدی برای جلوگیری از انحصارطلبی خطوط کشتیرانی در زنجیره تأمین بینالمللی تدوین شود.
توسعه کریدورهای جدید حملونقل و نقش ایران در ترانزیت منطقهای
در نشست فیاتا، توجه ویژهای به گسترش مسیرهای جدید حملونقل به آسیای میانه و تأثیرات آن بر رقابت منطقهای شد. در این زمینه، کشورهایی مانند ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان برنامههایی برای توسعه زیرساختهای لجستیکی خود ارائه کردند که نشاندهنده تغییر در نقشه ترانزیتی منطقه است.
جناب آقای مجید ورشوساز، رئیس هیئتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، که به نمایندگی از انجمن در این رویداد حضور داشتند، ضمن اشاره به مباحث مطرحشده، از عدم مشارکت جدی مجموعههای جادهای ایران در این نشست و همچنین حذف مسیرهای ترانزیتی ایران از برخی گزارشهای ارائهشده توسط کشورهای منطقه ابراز نگرانی کردند. وی تأکید کرد که باوجود پتانسیل بالای ایران در حوزه ترانزیت، نبود برنامهریزی منسجم و تعامل ضعیف با مجامع بینالمللی موجب کاهش سهم ایران در زنجیره لجستیکی منطقه شده است.
چالشهای زیستمحیطی و استانداردهای جدید حملونقل
از دیگر موضوعات موردبحث در نشست فیاتا، اثرات استانداردهای جدید زیستمحیطی بر حملونقل بینالمللی بود. با توجه به سیاستهای سختگیرانه کاهش انتشار گازهای گلخانهای، شرکتهای حملونقل و لجستیک با چالشهایی در زمینه سرمایهگذاری برای جایگزینی فناوریهای جدید مواجه هستند. برخی شرکتها پیشنهاد کردند که سازمانهای بینالمللی، از جمله فیاتا، باید به دنبال راهکارهای تأمین مالی برای کمک به شرکتهای کوچک و متوسط در فرآیند گذار به سیستمهای حملونقل پایدار باشند.
جمعبندی و تأثیر حضور ایران در نشست فیاتا
حضور فعال انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در این نشستها و مشارکت در برنامههای فیاتا، نشاندهنده رویکرد حرفهای این تشکل در جهت تقویت جایگاه حملونقل بینالمللی کشور و بهرهگیری از فرصتهای جهانی در این حوزه است. بااینحال، برای حفظ و ارتقای موقعیت ایران در مسیرهای ترانزیتی، لزوم تدوین سیاستهای کلان و هماهنگی بیشتر میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی بیش از گذشته احساس میشود