در این بخش به سوالات پرتکرار در حوزههای فعالیت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران پاسخ داده شده است.
چنانچه متصدی حمل مراتب مد زمان حمل با تاریخ معینی را برای تحویل کالا راطی قراردادی متعهد نشده باشد هیچ گونه ادعایی مسموع نخواهد بود .
هزینه دیماند مانند سایر خدمات ( ترخیصیه، قبض انبار و ...) به عهده صاحب کالا میباشد اما Agent به دلیل طرفیت قانونی با سازمان بنادرآن را پرداخت میکند سپس مبلغ دیماند مانند سایر موارد به نام گیرنده کالا ( صاحب کالا) صورت حساب شده و از صاحب کالا اخذ میگردد.
صدور پروانه ورود موقت کانتینر در صلاحیت گمرک میباشد، در نتیجه شرکت های کشتیرانی صرفا وظیفه ارائه تصویر پروانه ورود موقت کاتتینر را پس از صدور و دریافت از گمرک بر عهده دارند و نیز ضرورت دارد ذینفع بارنامه همزمان با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز برای برای درخواست ترخیصیه رسماً تقاضای خروج کانتینر از محوطه بندری و دریافت پروانه را به مرجع صادرکننده ترخیصیه ارائه دهد.
درخواست اصلاح در هر یک از اسناد از جمله ترخیصیه، بارنامه و ... مستلزم پرداخت هزینه اصلاحیه مستقل میباشد
چنانچه کالاهای مندرج در بارنامه متفاوت و امکان تعیین و تشخیص تعداد نگله، وزن و... در اسناد میسر باشد؛ بله. هزینه های تفکیک از مشتری دریافت میشود
خیر، اطلاعات محموله از مبدا باید تغییر کند. به این صورت که consignee ویرایش اطلاعات را به shipper ابلاغ مینماید و نتیجه به principal ، سپس از همین طریق به Agent ارسال میگردد تا تغییرات بارنامه و مانیفست صورت بگیرد. متعاقباً بعد از اعمال تغییرات EPL و CCS از طریف گمرک و بندر ویرایش میشوند. هرچند بعد از اظهار گمرکی این روند امکان پذیر نیست.
اگر بار از گمرک خارج نشده و اظهار قطعی صورت نگرفته باشد ، بله، هزینه اصلاحیه اخذ میگردد.
دریافت هر هزینه ای پیرامون عملیات بندری و دریایی مستلزم وجود محمل قانونی ، عرف و ضوابط رایج می باشد و به استناد ماده 194
قانون دریایی کشور در صورت عدم وجود قانون، مبانی عرفی ضابطه مند قابل اعمال می باشد، که انجمن کشتیرانی وظیفه احصاء و اعلام عرف و ضوابط رایج را بر عهده خواهد داشت .
این در حالیست که اخذ هزینه CMC در ایران نامتعارف و از نظر این مرجع حرفه ای غیر مجاز می باشد.
سپرده نقدی به منظور پیش دریافت هزینه دیرکرد برای مدت زمان 30 روزه و بر اساس طبقه بندی مندرج در تعرفه میباشد. در نتیجه چنانچه صورتحساب هزینه دیرکرد برگشت کانتینر بیش از سپرده دریافتی باشد. سپرده مستهلک گشته و به مفهوم حق برداشت تلقی میگردد.
تبصره 4 اصلاحات فصل ششم آیین نامه مطلق بوده و شامل هر دو مورد میشود
عضویت در انجمن کشتیرانی منوط به در نظر داشتن مصوبات میباشد، لذا طبق آیین نامه هزینه های کانتینری سال 1402 این موارد تصریح شده و تخفیف THC برای شرکت های عضو/دارای مجوز حمل و نقل و هزینه های فورواردری در زمانی که هر دو شرکت فورواردر عضو باشند اعمال میگردد.
نماینده کشتیرانی/ متصدی حمل و نقل بین المللی کانتینری موظف است تخلیه کامل کانتینرهای مورد بارنامه از کشتی را حداکثر ظرف 5 روز کاری پس از اتمام تخلیه کشتی طی اعلامیه ورود به اطلاع گیرنده کالا برساند . این مسئولیت مشروط بر صحیح بودن اطلاعات تماس گیرنده کالای مندرج در بارنامه است
اولاً نرخ تسعیر محاسبه هزینه THC برابر نرخ تسعیر سامانه بانک مرکزی ICE تعیین میگردد و روزانه در سایت انجمن ( https://saoi.ir/currencies/ ) درج و منتشر میشود. ثانیاً نرخ تسعیر هزینه THC در تمامی عملیات واردات، صادرات و ترانزیت یکسان است
بر اساس حجم کالا در قیاس CBM محاسبه و کسری از کل THC اخذ میگردد
با توجه به ردیف چهارم تعرفه هزینه های حمل دریایی کانتینری سال 1402 مورخ 07/03/1402 به شماره 3000/02/388 /ص هزینه تفکیک (برای مثال) یک بارنامه به سه بارنامه، سه برابر هزینه درج شده در جدول تعرفه ها و هزینه تجمیع 3 بارنامه به یک بارنامه هم به همین صورت میباشد.
خیر، مشروط بر اینکه توافقی بین طرفین مبنی بر این اقدام وجود نداشته باشد.
اگر قبلا در بارنامه نباشد و متعاقبا تقاضا شود بله میتواند این هزینه را دریافت کند
شرکتها و قوانین داخلی شان این قضیه را تعیین میکند
رویه وصول حق توقف از اولین روز پس از مدت معافیت میباشد، نه تبادل اسناد یا تغییر نام، در صورت حاکمیت ادعای مطروحه مبنی بر تخلف فورواردر برای تحویل به موقع اسناد، شما حق شکایت از فورواردر طرف تجاری را دارید، در عین حال مانع از تسویه حساب با شرکت کشتیرانی نیست.
در کل، اسناد تضامنی هر بارنامه مختص به تعهدات همان بارنامه است و شرکت کشتیرانى در صورت عدم تسویه حساب صرفا میتواند براى چکى که شماره آن در تعهد نامه ذکر شده و رسید داده شده اقدام قانونى نماید.
تنها کرایه ی حمل مشمول دریافت دلار به نرخ بازار ازاد یا به صورت اسکناس میشود و سایر آیتم ها با نرخ تسعیر ICE محاسبه میگردند.
عطف به تبصره 4 بخشنامه شماره 3000/03/3451/ص مورخ 1402/12/26 50% به هزینه صدور ترخیصیه اضافه میگردد.
در صورت عدم دریافت کانتینر پس از صدور نامه واگذاری کانتینر، بابت هر دستگاه کانتینر هزینه کنسلی محاسبه و اخذ میگردد.
وفق تبصره 14 بخشنامه مذکور ملاک محاسبه هزینه های مندرجه و مصوبه روز تسویه حساب میباشد.
خیر قابل استرداد نیست.
وفق آئین نامه انضباطی با خاطی برخورد میگردد
از طریق مراجع ذی صلاح اقامات لازم صورت میپذیرد.
به آیین نامه بهره برداری از کانتینر به شماره3000/00/3713/ص مورخ 1400/10/15 مراجعه گردد
خیر
محوطه، مشتری و نماینده کشتیرانی هر سه باهم مسئول پیگیری هستند.
هیچ گونه توافقی خارج از تعرفه جاری و مصوب انجمن معتبر و قابل اجراء نیست.
هزینه صدور ترخیصیه x 75% + سایر هزینه ها
هزینه صدور ترخیصیه + 50% هزینه صدور ترخیصیه + سایر هزینه ها
زمانیکه کانتینر به فرستنده تحویل میگردد سندی به نام اینترچنج (شناسنامه/برگه مبادله) که نشان دهنده وضعیت موجود کانتینر است به امضاء فرستنده رسیده و تصاویر به آن منضم میگردد، دریافت این سند میتواند مبنای تعیین وجود خسارت در مبدا یا بروز خسارت در مقصد باشد. در عین حال معمولاً کانتینرهای برگشتی توسط راننده بارگیری و با خسارت عودت داده میشود که در این صورت مسئولیت آن با گیرنده است.
خیر
خیر، هزینه حق توقف هر کانتینر جداگانه میبایست محاسبه گردد.
در صورتیکه شرکت کشتیرانی در توافقات و قراردد حمل تاریخ قطعی بارگیری و حمل با کشتی را درج نموده باشد، چنانچه در آن تاریخ موفق به اجراء حمل نگردد، هزینه انبارداری بر عهده وی میباشد
محوطه های نگهداری کانتینر پر و خالی درون اسکله بندری متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی و پیمانکار سازمان میباشد، از آنجا که تعرفه هایی عملیات بندری توسط دولت تعیین میشود، افزایش هزینه های بندری در هر مقطعی مشمول گیرنده کالا و فرستنده کالا میباشد.
عطف به بخشنامه "ابلاغ اصلاحی هزینه دیرکرد عودت کانتینر و تضامین قابل اخذ"مصوب مورخ 28/12/1400 بند 5
سپرده نقدی علی الحساب تا 30 روز برابر جدول حق توقف قابل محاسبه و دریافت میباشد.