بهبود بازار کشتیهای باری و چالشهای تانکرهای نفتی در هفته ای که گذشت
1403-06-11سالروز رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) تسلیت باد
1403-06-13به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، بازار حمل و نقل دریایی همواره به عنوان یکی از شاخصهای اصلی تجارت جهانی و وضعیت اقتصادی بینالمللی محسوب میشود. این بازار به دلیل تأثیرپذیری از تغییرات اقتصادی، سیاسی و فصلی، دچار نوسانات دورهای است که تحلیل دقیق آن میتواند چشماندازهای آینده را روشن سازد. در هفته 35 سال 2024، بازار کشتیهای کانتینری و تانکرهای نفتی شاهد تحولات گوناگونی بوده است. از یکسو، شاخصهای حمل و نقل کانتینری نشاندهنده ثبات نسبی و بازیابی بازار پس از کاهش تابستانی است و از سوی دیگر، بازار تانکرهای نفتی با کاهش نرخها در برخی مسیرهای بینالمللی مواجه شده است. این گزارش به بررسی دقیق این نوسانات و تحلیل روندهای کلی این بازار در هفته گذشته میپردازد.
گزارش کامل از شاخص New ConTex و وضعیت بازار کشتیهای کانتینری:
در هفته 35 سال 2024، بازار کشتیهای کانتینری با ثبات نسبی همراه بود و شاخص New ConTex، که به عنوان معیار ارزیابی نرخهای اجاره کشتیهای کانتینری شناخته میشود، با رشد اندک 0.2 درصدی به عدد 1314 رسید. این رشد محدود نشاندهنده بازیابی آرام بازار پس از یک دوره کاهش فصلی است.
1. تحلیل تغییرات نرخهای اجاره به تفکیک TEU و مدتزمان اجاره:
- 1100 TEU (6 ماه): نرخ اجاره این کشتیها با افزایش 0.2 درصدی به 14,784 دلار در هفته جاری رسید. با وجود کاهش 1.6 درصدی نسبت به یک ماه گذشته، این نرخ نسبت به سال قبل رشد 41.1 درصدی را نشان میدهد.
- 1700 TEU (6 ماه): در این دسته، نرخ اجاره بدون تغییر ماند و همچنان در سطح 23,959 دلار باقی ماند. هرچند که نسبت به ماه گذشته با کاهش 7.7 درصدی مواجه شده است، رشد سالانهای معادل 85.8 درصد را تجربه کرده است.
- 2500 TEU (12 ماه): نرخ اجاره کشتیهای این دسته با افزایش 0.1 درصدی به 29,255 دلار رسیده است. اگرچه این نرخ نسبت به ماه قبل 4.7 درصد کاهش یافته است، اما نسبت به سال گذشته شاهد رشد قابل توجه 96.5 درصدی بوده است.
- 3500 TEU (12 ماه): در این دسته، نرخ اجاره با افزایش 0.2 درصدی به 38,460 دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته 114.3 درصد رشد را نشان میدهد.
- 4250 TEU (12 ماه): نرخ اجاره برای این کشتیها نیز با افزایش 0.4 درصدی به 45,275 دلار رسید. این نرخ نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری معادل 125 درصد را نشان میدهد که بالاترین رشد سالانه در میان تمامی گروهها است.
2. تحلیل تغییرات ماهانه و هفتگی:
در مقایسه با ماه گذشته، شاخص New ConTex کاهش 3.3 درصدی را تجربه کرده است که نشاندهنده تأثیرات فصلی و کاهش فعالیتهای بازار در ماههای تابستانی است. بهویژه، بخش 1800 TEU بیشترین افت را داشته است و نرخهای اجاره آن نسبت به ماه گذشته بیش از 10 درصد کاهش یافته است.
با این حال، تغییرات هفتگی بسیار محدود بوده و اکثر بخشها تنها کمتر از 1 درصد تغییر کردهاند. این ثبات نسبی نشاندهنده بازیابی تدریجی بازار است و انتظار میرود که این روند در هفتههای آینده نیز ادامه یابد.
3. تحلیل رشد سالانه:
با نگاهی به تغییرات سالانه، تمامی بخشهای بازار کشتیهای کانتینری رشد چشمگیری را تجربه کردهاند. به عنوان نمونه، نرخ اجاره برای کشتیهای 4250 TEU برای 12 ماه با رشد 125 درصدی به 45,275 دلار رسیده است. این رشدها نشاندهنده قدرت ماندگار بازار در برابر نوسانات کوتاهمدت و فصلی است و بیانگر این است که بازار کشتیهای کانتینری همچنان به دلیل افزایش تقاضای جهانی در وضعیت قوی قرار دارد.
4. نتیجهگیری و چشمانداز آینده:
بازار کشتیهای کانتینری پس از یک دوره کاهش تابستانی، به تدریج در حال بازیابی است. شاخص New ConTex ثبات نسبی را در هفته گذشته نشان داده و با وجود کاهشهای کوتاهمدت، رشدهای سالانه بیانگر قدرت کلی این بازار هستند. انتظار میرود در کوتاهمدت بازار به تثبیت نرخها ادامه داده و تغییرات کوچکی در نرخها مشاهده شود، در حالی که در بلندمدت روند صعودی همچنان غالب خواهد بود.
بازار حمل و نقل دریایی در ماههای آتی به ویژه با توجه به تغییرات فصلی و تقاضای جهانی همچنان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اما رشدهای مداوم و تثبیت نسبی شاخصها نشاندهنده پایداری این بازار است.