برگزاری جلسه بررسي مشكلات طرح بيمه درمان تكميلی با حضور مديران بيمه پاسارگاد
1401-10-13كارگاه آموزشی ” توقيف كشتی”
1401-10-14
روز سه شنبه ۱۳دیماه اعضاء هیات مدیره و دبير كل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نشستی با جناب آقای انزان پور، مدیر کل محترم بندر امیر آباد برگزار نمودند.
بر اساس این گزارش در این نشست، به بررسی نقش بندر امير آباد در توسعه فعاليت های لجستيكی حاصل راه گذر شمال جنوب و ساير برنامه های اقتصادی در پیش رو پرداخته شد و سپس از بندر امیر آباد و ظرفیت های این بندر بازدید بعمل آمد.
در این نشست که آقایان پیمان نبوی فرهمند، روزبه مختاری، مسعود پلمه و حسین ناجیپور از انجمن کشتیرانی و محمدتقی انزان پور، مدیر کل بندر امیرآباد حضور داشتند نقش بندر امیرآباد در توسعه فعالیتهای لجستیکی حاصل از کریدور شمال – جنوب و سایر برنامههای اقتصادی آتی مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن از بندر امیرآباد و امکانات آن بازدید شد.
مسعود پلمه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درباره این بازدید گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بزرگترین بندر تجاری و صنعتی ساحلی در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران قرار دارد و دارای ۱۵پست اسکله به طول ۲۶۰۰ متر با ظرفیت ۷٫۵ میلیون تن است که ۱۳ پست آن عملیاتی است و قابلیت پشتیبانی از کلیه فعالیت های بندری از جمله: کالاهای جنرال کارگو، فله و کانتینر و عملیات عبور و مرور کشتیهای کانتینربر را دارا می باشد.
پلمه در ادامه افزود: در بندر امیرآباد در حال ساخت اسکله رورو ریلی هستند که برای جابجایی شناورها و کشتی های قابل حمل با رورو در دست اجرا است و در صورت تکمیل، راه اندازی و عملیاتی شدن پروژه اسکله رو – رو ریلی بندر امیرآباد، فرصتهایی برای فعالیتهای بیشتر و گسترده تر در بخش ترانزیت و حمل ونقل کالاهای کانتینری، افزایش مراودات محصولات کشاورزی و توسعه لجستیک ایجاد میشود که این به طور قابل توجهی به راه اندازی و استفاده از ظرفیت ها و فرصت های موجود در کریدور بین المللی شمال-جنوب و افزایش مراودات و همکاری های هدفمند ترانزیتی و ریلی کالا کمک خواهد کرد.
دبیر کل انجمن در پاسخ به این سوال که بندر امیرآباد با چه ظرفیتی فعالیت میکند اظهار داشت: متأسفانه بیشتر ظرفیت بندر همچنان خالی است و دلیل آن هم این است که درفت (کشش) بنادر شمالی را به دلیل آب تراز منفی،از دست داده ایم؛ از سوی دیگر، ما به شناورها و کشتی های بیشتری نیاز داریم تا کار را سریعتر انجام دهیم.
وی اضافه کرد:متاسفانه موضوع لایروبی در تمامی بنادر شمال یک معضل به شمار می رود. ما از بندر فریدون کنار هم بازدید کردیم که به دلیل عدم لایروبی از ورود یک فروند شناور حامل سوخت به این بندر، جلوگیری شد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان داشت: خوشبختانه بندر امیرآباد کمترین مشکل را در لایروبی دارد و در شناورهای لایروب جدید کمبود داریم که این کمبودها منجر به ورود مقادیر بیشتری از رسوبات به بنادر شده است.
پلمه با تاکید بر محدودیتهایی که در بنادر شمالی هست تصریح کرد: خوشبختانه بندر امیرآباد نسبت به سال گذشته توانسته با عملیات روبه رشد، فعالیت های خود را افزایش دهد و این امر همچنین باعث شده است که فعالیت کانتینری خوبی در بندر امیرآباد ایجاد شود. واردات غلات نیز یکی از کالاهایی است که می خواهیم در بندر امیرآباد داشته باشیم.
وی خاطرنشان ساخت: در مذاکراتی که انجام دادیم، توسعه این فعالیت ها بر اساس ضرورت و نیاز به افزایش شناورهای ایرانی در دریای مازندران بود و مسائل و مباحث کانتینری هم از مواردی است که به آن توجه شده و امیدواریم برای تامین شناور رورو که می تواند کالاهای صادراتی کشور به ویژه مرکبات را با برودت بیشتر از این بندر حمل کند، موافقت و نظر مثبت دولت را جلب کنیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اظهار امیدواری کرد: شرکتهای فعال خوبی هم اعلام آمادگی کردند و در صورتی که دولت حمایت های مادی و معنوی لازم را انجام دهد، شرکت ها به نوبه خود این فرصت و امکان را دارند که در توسعه فعالیت های دریایی که از این بندر سرچشمه می گیرد، سرمایه گذاری کنند تا بتوان سهم بیشتری از کریدور شمال – جنوب را به کشور خودمان اختصاص دهیم.