• 88906572
  • 88947646
  • info@saoi.ir
saoi-corporationsaoi-corporationsaoi-corporationsaoi-corporation
  • درباره ما
    • تاریخچه و اساسنامه
      • اهداف،سیاست ها و وظایف
      • اساسنامه
      • تاریخچه
      • یادبود پیشکسوتان
      • جایزه بهره وری بایندر
      • جشن سالگرد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
    • ساختار انجمن
      • اعضای هیات مدیره
      • اعضای دبیرخانه
      • هیات مدیره و ساختار انجمن
    • گزارشات انجمن
      • گزارش عملکرد
      • تماس باما
    • آرم انجمن
  • امورشرکت ها
    • اطلاعات اعضا
      • لیست اعضا
      • تکمیل پروفایل شرکت‌ها
      • اصلاح پروفایل شرکت‌ها
      • بازدیدهای هفتگی از شرکت های عضو
    • عضویت
      • مزایای عضویت در انجمن
      • راهنمای عضویت
      • پرداخت حق عضویت
    • خدمات بیمه‌ای
      • طرح بیمه کانتینر
      • طرح بیمه ترانزیت
      • طرح بیمه ورود موقت
      • طرح بیمه THC ( در دست اقدام)
      • بیمه درمان تکمیلی
      • بیمه مسئولیت حرفه‌ای (در دست اقدام)
    • کمیته‌های تخصصی
      • درباره کمیته‌ها
      • درخواست عضویت در کمیته‌ها
      • تقویم جلسات
      • اخبار کمیته های تخصصی
    • مشارکت و خوداظهاری
      • جایزه بهره وری بایندر
      • معرفی پیشکسوتان
      • فرم ارزیابی شرکت‌های عضو انجمن
      • نظرسنجی اعضا
      • فرم مطالبات اعضاء
      • تقاضای پروانه عضویت
  • آموزش
    • مرکز آموزش انجمن
      • فروشگاه کتاب
      • درباره مرکز
      • بخشنامه‌های آموزشی
      • درخواست گواهینامه
    • آموزشگاه‌ها
      • مرکز آموزش مدیریت دریایی و بندری ایران
      • آموزشگاه لجستیک بندری
      • آموزشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت‌های دریایی و بندری ایران
      • آزمون موسسه بین‌المللی ICS
    • ثبت‌نام
      • خرید و ثبت‌نام دوره‌ها
      • فرم ثبت نام دوره های لجستیک بندری
      • فرم ثبت نام دوره های تخصصی و کاربردی
      • فرم ثبت‌نام دوره های آنلاین لجستیک بندری
      • فرم ثبت نام دوره های فنی و حرفه ای
      • لیست دوره‌های آموزشی
    • چندرسانه‌ای
      • اخبار مرکز آموزش
      • تفاهمنامه‌ها
      • کتابخانه الکترونیک
      • گالری تصاویر
  • حقوقی
    • درباره خدمات حقوقی مرکز
    • نمونه شرط داوری
    • سوالات پر تکرار
    • مشاوره حقوق دریایی
    • درخواست داوری/دعاوی طرح تضمین/میانجی‌گری/کارشناسی
    • داوران
      • لیست داوران مرکز
      • همکاری با مرکز داوری
    • محاسبه هزینه داوری/ میانجیگری
    • پیگیری وضعیت پرونده
  • رسانه
    • سایت خبری سی نیوز
    • اخبار انجمن
    • انجمن در رسانه ها
    • تقویم نمایشگاه ها
    • نشریات
      • نشریه بایندر
      • پیام انجمن
    • تبلیغات
    • رپورتاژ خبری
    • فیلم و تصاویر
      • ویدئوهای انجمن
      • گالری تصاویر
  • قوانین و بخشنامه‌ها
    • بخشنامه ها
    • اطلاعیه ها
    • تعرفه ها
    • نرخ ارز
    • آیین نامه ها
    • اعلامیه های دریایی بنادر
    • قوانین
    • سوالات پر تکرار
  • روابط بین الملل
  • سامانه کاریابی
مشاوره Counseling
✕
            متن پیدا نشد همه نتایج را ببینید
            بازدید هفتگی انجمن کشتیرانی از شرکت‌های عضو؛ این هفته ، ملکه دریاها
            1403-11-11
            تأثیرات تحولات جهانی بر بازار اجاره کشتی‌های کانتینری
            1403-11-13

            پنج سال پرتلاطم در بازار اجاره کشتی‌های کانتینری؛تحلیل شاخص هامبورگ

            1403-11-13
            موضوعات
            • FONASBA
            • اخبار انجمن
            • اخبار صفخه یک
            برچسب ها
            • شاخص هامبورگ
            • هامبورگ

            به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران *-در صنعت حمل و نقل دریایی، نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینری (Time Charter Rates) یکی از شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی وضعیت بازار محسوب می‌شوند. بر اساس داده‌های منتشر شده در شاخص هامبورگ (Hamburg Index©)، نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینری در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. این گزارش به بررسی روند تغییرات نرخ‌های اجاره، مدت زمان قراردادها، تفاوت‌های بین انواع کشتی‌ها و تحلیل داده‌های ماهانه سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ می‌پردازد.

            در طول پنج سال گذشته، نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینری با تغییرات چشمگیری همراه بوده‌است. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، نرخ‌ها نسبتاً پایین و ثابت بودند، اما از سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش قابل توجهی در نرخ‌ها هستیم. این افزایش به‌ویژه در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسید، به طوری که نرخ‌های اجاره برای برخی از کشتی‌ها بیش از دو برابر شد. این رشد سریع را می‌توان به افزایش تقاضا در صنعت حمل و نقل دریایی و تأثیرات همه‌گیری COVID-19 نسبت داد که باعث ایجاد اختلال در زنجیره تأمین جهانی و افزایش نیاز به کشتی‌های کانتینری شد.

            با این حال، در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، نرخ‌ها کاهش نسبی را تجربه کرده‌اند که نشان‌دهنده تعدیل بازار پس از رشد شدید در سال‌های قبل است. این کاهش ممکن است به دلیل بهبود شرایط زنجیره تأمین و افزایش عرضه کشتی‌ها در بازار باشد.

            مدت زمان اجاره کشتی‌ها نیز در این بازه زمانی تغییرات قابل توجهی داشته است. به طور کلی، مدت زمان قراردادهای اجاره برای کشتی‌های با ظرفیت بیشتر، طولانی‌تر شده است. برای مثال، کشتی‌های با ظرفیت ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ TEU (واحد معادل بیست‌پایی) در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط برای ۱۴ ماه اجاره می‌شدند، اما این مدت در سال ۲۰۲۴ به ۲۵ ماه افزایش یافته است. این روند نشان‌دهنده تمایل شرکت‌های حمل و نقل به انعقاد قراردادهای بلندمدت‌تر برای کشتی‌های بزرگ‌تر است.

            تفاوت بین کشتی‌های Gearless و Geared

            کشتی‌های کانتینری به دو دسته کلی Gearless (بدون جرثقیل) و Geared (دارای جرثقیل) تقسیم می‌شوند. بر اساس داده‌های شاخص هامبورگ، کشتی‌های Gearless معمولاً نرخ‌های اجاره بالاتری نسبت به کشتی‌های Geared دارند. این تفاوت به دلیل امکانات و قابلیت‌های بیشتر کشتی‌های Gearless است که آن‌ها را برای مسیرهای طولانی‌تر و بنادر با امکانات محدود مناسب‌تر می‌کند.

            برای مثال، نرخ اجاره یک کشتی Gearless با ظرفیت ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ TEU در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰,۹۶۲ دلار بوده است، در حالی که نرخ اجاره یک کشتی Geared با ظرفیت مشابه به مراتب کمتر است. این تفاوت نرخ‌ها نشان‌دهنده مزیت‌های فنی و عملیاتی کشتی‌های Gearless در بازار حمل و نقل دریایی است.

            ظرفیت کشتی‌ها و نرخ‌های اجاره

            ظرفیت کشتی‌ها یکی از عوامل کلیدی در تعیین نرخ‌های اجاره است. کشتی‌های با ظرفیت بیشتر، مانند کشتی‌های ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ TEU، معمولاً نرخ‌های اجاره بالاتری دارند. برای مثال، نرخ اجاره یک کشتی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ TEU در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ۵۲,۳۹۰ دلار بوده است، در حالی که نرخ اجاره یک کشتی ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ TEU تنها ۲۰,۹۶۲ دلار بوده است.

            با این حال، مدت زمان اجاره برای کشتی‌های بزرگ‌تر نیز طولانی‌تر است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که شرکت‌های حمل و نقل ترجیح می‌دهند کشتی‌های بزرگ‌تر را برای مدت زمان طولانی‌تر اجاره کنند تا از هزینه‌های اضافی مرتبط با تغییر کشتی اجتناب نمایند.

            تحلیل ماهانه سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴

            بر اساس داده‌های ماهانه سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، نرخ‌های اجاره در این دو سال کاهش نسبی را تجربه کرده‌اند. برای مثال:

            • کشتی‌های ۷۰۰-۷۹۹ TEU: نرخ اجاره از ۲۴,۵۱۴ دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۶,۱۳۳ دلار در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.
            • کشتی‌های ۶۰۰۰-۷۰۰۰ TEU: نرخ اجاره از ۹۲,۸۴۶ دلار در سال ۲۰۲۲ به ۴۳,۹۲۰ دلار در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

            این کاهش نرخ‌ها نشان‌دهنده تعدیل بازار پس از افزایش شدید در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است. همچنین، مدت زمان اجاره در این دو سال نسبتاً ثابت بوده و تغییرات چشمگیری نداشته است.

            بررسی برخی از دسته‌بندی‌های کشتی‌ها

            1. کشتی‌های ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ TEU:
              • نرخ اجاره این کشتی‌ها در طول پنج سال گذشته ثابت بوده و حدود ۲۰,۹۶۲ دلار است. مدت زمان اجاره نیز معمولاً ۱۰ ماه است.
            2. کشتی‌های ۲۰۰۰ تا ۲۲۹۹ TEU:
              • نرخ اجاره این کشتی‌ها از ۹,۶۰۲ دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۴,۹۳۸ دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. مدت زمان اجاره نیز از ۵ ماه به ۱۴ ماه افزایش یافته است.
            3. کشتی‌های ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ TEU:
              • نرخ اجاره این کشتی‌ها از ۲۵,۵۰۵ دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵۲,۳۹۰ دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. مدت زمان اجاره نیز از ۱۴ ماه به ۲۵ ماه افزایش یافته است.

            بررسی داده‌های شاخص هامبورگ نشان می‌دهد که صنعت حمل و نقل دریایی در سال‌های اخیر با نوسانات قابل توجهی در نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینری مواجه بوده است. افزایش تقاضا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و تأثیرات همه‌گیری COVID-19 از عوامل اصلی این نوسانات بوده‌اند. با این حال، در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، بازار به سمت تعدیل حرکت کرده است.

            کشتی‌های بزرگ‌تر و بدون جرثقیل (Gearless) همچنان از نرخ‌های اجاره بالاتری برخوردار هستند و مدت زمان اجاره آن‌ها نیز طولانی‌تر شده است. این روند نشان‌دهنده تمایل شرکت‌های حمل و نقل به استفاده از کشتی‌های بزرگ‌تر و انعقاد قراردادهای بلندمدت‌تر است.

            به نظر می‌رسد که صنعت حمل و نقل دریایی در آینده نزدیک به سمت ثبات بیشتر حرکت کند، اما تغییرات در تقاضای جهانی و شرایط اقتصادی می‌تواند بر این روند تأثیرگذار باشد.

            می توانید جداول آماری را از لینک های دانلود فرمایید

            دانلود فایل اول

            دانلود فایل دوم

            به اشتراک گذاری
            0
            امید وطنی
            امید وطنی

            مطالب مرتبط

            1404-02-30

            هفتاد و نهمین نشریه تخصصی حوزه دریایی و بندری « بایندر » در تاریخ 30اردیبهشت 1404 منتشر شد


            اطلاعات بیشتر
            1404-02-29

            برنامه برگزاری نشست های کمیته های تخصصی انجمن در سال1404 منتشر گردید


            اطلاعات بیشتر
            1404-02-27

            نصب علامت خطر جدید در آب‌های ساحلی آستارا


            اطلاعات بیشتر

            دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

            نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

            • دوره «توقیف کشتی» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
              دوره «توقیف کشتی» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
            • دوره «آشنایی با کنوانسیون ها و کدهای بین المللی بندری» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
              دوره «آشنایی با کنوانسیون ها و کدهای بین المللی بندری» لجستیک بندری با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی به صورت آنلاین
            • دوره کاربردی «داوری بین المللی (دریائی)» به صورت حضوری/آنلاین
              دوره کاربردی «داوری بین المللی (دریائی)» به صورت حضوری/آنلاین
            • دوره کاربردی «حقوق تجارت برای مدیران (حقوق شرکت ها)» به صورت حضوری/آنلاین
              دوره کاربردی «حقوق تجارت برای مدیران (حقوق شرکت ها)» به صورت حضوری/آنلاین

            • هفتاد و نهمین نشریه تخصصی حوزه دریایی و بندری « بایندر » در تاریخ 30اردیبهشت 1404 منتشر شد
            • برنامه برگزاری نشست های کمیته های تخصصی انجمن در سال1404 منتشر گردید
            • بازدید هفتگی انجمن کشتیرانی از شرکت‌های عضو؛ این هفته، کران دنیز آریا
            • بیمه پاسارگاد به پویش جان بندر پیوست

            اطلاعات تماس:
            خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر، نرسیده به زرتشت، کوچه دانش کیان، پلاک 30
            فاکس انجمن: 02188905604
            تلفن تماس: 88906572 - 88947646
            آدرس ایمیل: info@saoi.ir

            Adress:No.30 , daneshkian Alley, Vallie Asr Sq. , Tehran , Iran
            P.O.B:1415845173
            Tel:+9821-88905604
            Fax:+9821-88905604

            ©2022 تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است.
            مشاوره Counseling
            0

            ۰ ریال

                      متن پیدا نشد همه نتایج را ببینید
                      • هیچ ترجمه ای برای این صفحه در دسترس نیست
                      • 88906572
                      • 88947646
                      • info@saoi.ir
                      ✕

                      ورود

                      گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟