بهبود بازار کشتی‌های باری و چالش‌های تانکرهای نفتی در هفته ای که گذشت

1403-06-11

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در هفته 35 سال 2024، بازار جهانی حمل و نقل دریایی شاهد تحولات متعددی در بخش‌های مختلف بود. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی Baltic Exchange، بازار کشتی‌های باری با نوساناتی همراه بوده و در برخی بخش‌ها رشد قابل توجهی مشاهده شده است، در حالی که بازار تانکرهای نفتی تحت فشارهای نزولی قرار داشت.

بازار کشتی‌های باری (Bulk Market): در بخش Capesize، بازار با رشدی قوی روبرو شد. در منطقه اقیانوس آرام، بازگشت سه شرکت معدنی بزرگ به فعالیت، باعث افزایش نرخ‌ها شد. شاخص C5 در این منطقه به 11,635 دلار رسید. در اقیانوس اطلس نیز، تقاضای قوی برای مسیرهای حمل بار از برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین، رشد نرخ‌ها را تسریع کرد و شاخص BCI 5TC به 25,700 دلار افزایش یافت.

با این حال، بخش Panamax همچنان در حال تجربه کاهش نرخ‌ها بود. باوجود سطح ثابت فعالیت‌ها، فشار موجودی کشتی‌های آماده و کاهش تقاضا، باعث شد نرخ‌ها در هر دو حوضه کاهش یابد. در آسیا نیز، عدم تقاضا برای سفرهای طولانی، نرخ‌های این بخش را تحت فشار قرار داد.

در بخش Ultramax و Supramax، رشد فعالیت‌ها در منطقه خلیج آمریکا مشاهده شد، اما در مدیترانه و قاره اروپا، نرخ‌ها تقریبا بدون تغییر باقی ماند. در آسیا، بازار تعادلی را تجربه کرد و نرخ‌ها با وجود کاهش کتاب‌های بارگیری ثابت ماندند. در بخش Handysize، بازار هفته‌ای آرام داشت. با این حال، خلیج آمریکا شاهد افزایش فعالیت‌ها بود که منجر به افزایش نرخ‌ها شد.

بازار تانکرهای نفتی (Tanker Market): بازار تانکرهای نفتی در این هفته عمدتاً با کاهش نرخ‌ها روبرو بود. در بخش VLCC، شاخص TD3C که مسیر خلیج فارس به چین را پوشش می‌دهد، با کاهش 7.65 واحد به WS44.7 رسید. این کاهش نرخ‌ها درآمد روزانه را نیز کاهش داد. همچنین، در مسیرهای آتلانتیک نیز، فشارهای نزولی مشابهی مشاهده شد.

در مقابل، بازار Suezmax در منطقه غرب آفریقا با افزایش نرخ‌ها همراه بود. نرخ مسیر نیجریه به قاره اروپا به WS82.36 رسید. در بخش Aframax، نرخ‌ها در منطقه شمال اروپا ثابت ماند، اما در مدیترانه و خلیج مکزیک با کاهش مواجه شد.

در بخش LR و MR، نرخ‌های LR2 در خلیج فارس کاهش یافت، اما بازار LR1 نسبتاً پایدار باقی ماند. در آتلانتیک نیز، نرخ‌های MR بهبود جزئی را تجربه کردند.

نتیجه‌گیری: هفته 35 سال 2024 نشان داد که بازار کشتی‌های باری به طور کلی با رشد و بهبود نسبی در برخی بخش‌ها مواجه بوده، به ویژه در بخش Capesize. با این حال، بخش‌های دیگر همچنان تحت فشارهای نزولی قرار داشتند. در بخش تانکرهای نفتی نیز، کاهش نرخ‌ها به ویژه در VLCCها به چشم می‌خورد، در حالی که بازار Suezmax نشانه‌هایی از بهبود را نشان داد.